maandag 24 december 2012

Derde Merwedehaven

De vuilstort  Derde Merwedehaven wordt per 31-12-2012 gesloten. Althans dat dachten wij. Duidelijk is geworden dat het bedrijf gewoon doorgaat met het tijdelijk opslaan,  overslaan en bewerken van afval tot minstens  2023. De voordeur gaat dicht maar de achterdeur staat nog wagenwijd open.

De gemeenteraad dacht dat er een goed contract was gesloten , maar het tegendeel is waar.  D66 heeft  in de raadsvergadering gevraagd hoe dit kan en wie daarvoor verantwoordelijk is.  De gehele raad deelde die vragen zodat we allemaal hebben ingestemd met de motie voor een onderzoek door een onafhankelijk bureau. Dit zogenoemde feitenrelaas moet duidelijk maken wie waarvoor verantwoordelijk is en of het geld, dat betaalt is voor deze sluiting,  goed is besteed.

De gemeente heeft veel geld aan Delta, het bedrijf,  betaald; meer dan 4 miljoen waarvan 7 ton voor het stoppen  met het storten van los asbesthoudend materiaal. Omdat we er niet geheel gerust op zijn heeft D66 een motie ingediend. Wij vinden het belangrijk dat we zeker weten dat deze afspraak is nagekomen;  daarom wordt dit ook onderzocht.

Zeker is dat het dossier Derde Merwedehaven nog lang niet gesloten is.

Nelleke de Smoker – Fractievoorzitter